Väskmodet

Väskor kan man aldrig få för många av. Detta uttrycket är det nog få av oss som undgått. Måhända så används det även för skor, smycken och säkert fler saker också, men nu har vi fokus på väskor.

VäskaKlassiker eller standouts

Ja frågan som ställs är alltså om det för närvarande är på modet med klassiska väskor med raka linjer och en relativt tidlös design, eller om det ska vara utstickande, ibland märkligt utformade väskor. Ska man tro Emma Sundh på Aftonbladet så är det utan tvivel den senare kategorin som för närvarande är på modet. Enligt henne har modevärlden gått helt bananas och i magasin och på nätet så möts vi av mängder av bilder på kändisar som bär väskor i form av exempelvis flaskor, fiskar, bokomslag – ja i princip allt du kan tänka dig.

Väskorna – ett konstverk

Modet går helt enkelt ut på att väskorna medelst galenskap och humor ska sticka ut och vara en del av bärarens förmedlande av sin personlighet. Väskorna ska vara som små konstverk och som sagt gärna lite humoristiska. Klassiska designerväskor får för närvarande ligga på lager och vänta på att det mer allvarsamma modet ska komma tillbaka.

Statussymbol

Det kan inte har undgått någon att väskan också kan vara en statussymbol. Många köper endast väskor om de är gjord av någon av de största och lyxigaste tillverkarna. Härom året gjorde tidskriften Forbes, i samarbete med analysbolaget The Nielsen Company, en omfattande undersökning för att fastställa vilka av de stora lyxmärkena som var störst.

Det är nog ingen som blir otroligt överraskad om att det italienska märket Gucci kom på första plats. Andra- och tredjeplatsen delas mellan Calvin Klein och Chanel. Louis Vuitton tog hem fjärdeplats och Christian Dior kom på en respektabel femteplats. Nedanför dessa kom andra välkända märken som Versace, Giorgio Armani och Ralph Lauren.

Men oavsett vilken av dessa märken man väljer att inhandla måste man vara beredd på att lägga ut en saftig slant om man kunna bära omkring en riktig statussymbol.